Як на тимчасові роботи в селищну раду взятии працівників з благоустрою (підсобні працівники) по строковому трудовому договору? Чи потрібно утворювати розпорядженням голови тимчасові робочі місця?
Згідно з частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України, договір – це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків. Зокрема, цивільно-правовим договором є угода між сторонами – громадянином і підприємством – на виконання першим певної роботи (договір підряду, договір про надання послуг тощо), предметом якого є надання певного результату праці, які підлягають оцінці. Тобто, дві рівноправні сторонни домовляються про:
Однак, у разі укладення цього виду договору не виникають трудові відносини, на які поширюється трудове законодавство. Таким чином, предметом договору цивільно-правового характеру є виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт (послуг), тоді як предметом трудового договору є праця працівника у процесі виробництва. Головне при їх укладенні не підміняти трудові відносини цивільно-правовими. За трудовим договором працівник зобов’язаний виконувати не конкретну індивідуально-визначену роботу, а роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється. Щодо технічних працівників та обслуговуючого персоналу органів місцевого самоврядування, то на них у повному обсязі поширюється законодавствоУкраїни про працю. Також щодо цих працівників діє наказ Мінекономікивід 23.03.2021 №609«Про умови оплати праціробітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів». Тому посади обслуговуючого персоналу, зокрема підсобного робітника та робітника з благоустрою повинні бути внесені до штатного розпису. Звертаємо Вашу увагу на те, що відповідно до Наказу № 609 робітник з благоустрою має виконувати свої трудові функції саме з обслуговування органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, а не виконанням робіт з благоустрою населеного пункту. Як правило, відповідно до Кодексу законів про працюУкраїни (далі по тексту – КЗпП), з працівниками укладають безстроковий трудовий договір. Проте, це не є обов’язковою вимогою. Законодавство не містить вичерпного переліку випадків, в яких укладення строкового трудового договору буде правомірним. Так,статтею 23 КЗпП встановлено, що строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням:
Згідно з частиною другою статті 2 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», з метою оперативного залучення до виконання роботи нових працівників, а також усунення кадрового дефіциту та браку робочої сили, у тому числі внаслідок фактичної відсутності працівників, які евакуювалися в іншу місцевість, перебувають у відпустці, простої, тимчасово втратили працездатність або місце знаходження яких тимчасово невідоме, роботодавці можуть укладати з новими працівниками строкові трудові договори у період дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника. Строковий трудовий договір укладають (пункти 2 і 3 частинипершоїстатті 23 КЗпП):
Строковий трудовий договір, як і безстроковий, оформляється згідно з вимогами статті 24 КЗпП виданням наказу про прийом на роботу. Отже, посади робітників з благоустрою та підсобних робітників селищної ради мають бути внесені до штатного розпису. Роботодавець може укладати з ними як безстрокові, так і строкові трудові договори, зокрема, наперіод дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника.
|
|
Головний державний інспекторвідділу з питань
праці південного регіону управління
інспекційної діяльності у Полтавськійобласті
Північно-Східного міжрегіонального
Управління Державної служби праці Лідія Тіхонова